Actul ratat este
definit de dictionarul de psihologie Larousse ca fiind un act prin care un
subiect substituie, fara voia lui, unui proiect sau unei intentii pe care o
vizeaza in mod deliberat, o actiune sau o conduita pe deplin neprevazuta.
In timp ce
psihologia traditionala nu a dat niciodata in mod special atentie actelor
ratate, S. Freud le integreaza cu drepturi depline in functionarea vietii
psihice. El reuneste toate aceste fenomene in aparenta disparate si fara
legatura intr-un acelasi corp de formatiuni psihice, pe care le explica
dintr-un punct de vedere teoretic prin doua principii fundamentale. In primul
rand, actele ratate au un sens; in al doilea rand sunt ‘acte psihice’. A
postula faptul ca actele ratate sunt fenomene psihice semnificative echivaleaza
cu a presupune ca ele rezulta dintr-o intentie. Deci, ele ar trebui considerate
niste acte psihice in sensul strict al termenului.
Daca Freud afirma ca
actele ratate sunt fenomene psihice, atunci ele:
-provin din alte fenomene psihice
- nu sunt cauzate de fenomene organice si fiind fenomene psihice,
actele ratate au un sens
- in spatele lor trebuie sa cautam o intentie, o tendinta
Freud subliniaza
autonomia psihicului cu somaticul. Introducerea actului ratat in psihologie e
un merit al lui Freud si al psihanalizei. Freud – “Psihologia pana acum n-a
stiut despre existenta unor astfel de interferente si despre posibilitatea ca
acestea sa produca fenomene ca actul ratat.
- tulburare de moment
- autorul actului ratat sa poata realiza in mod obisnuit actul
respectiv in mod corect;
- autorul actului ratat sa fie capabil sa recunoasca justetea
observatiilor celor care i-l semnaleaza;
- autorul actului ratat in primul moment sa aiba tendinta de a-l
atribui hazardului sau neatentiei, adica tendinta de a incerca sa-l priveze de
sens.
Actul ratat are doua
dimensiuni. Prima dintre ele este cea constienta, dar, in acelasi timp, este si
cea perturbatoare. A doua dimensiune este cea preconstienta, perturbata. Actul
ratat este o formatiune de compromis, o rezultanta care reprezinta in proportii
diferite tendintele care il produc.
Freud defineste continutul
actelor ratate ca:
- pronuntarea sau scrierea unui alt cuvant decat cel pe care
cineva dorea sa il rosteasca, sa sa il astearna pe hartie (lapsus linguae si
lapsus calami)
- citirea altui cuvant decat cel imprimat sau scris intr-un
manuscris (falsa lectura)
- faptul de a auzi altceva decat ceea ce s-a pronuntat efectiv
(falsa perceptie auditiva), fara a exista o tulburare evidentiabila a
aparatului auditiv
- uitarea momentana a unui nume, pe care persoana il stia si il
recunostea cu regularitate, mai inainte, sau uitarea de punere in aplicare a
unui proiect
- pierderea sau incapacitatea de a gasi un obiect care a fost pus
undeva la indemana
- alte erori in care caracterul de momentaneitate este pregnant
Exista mai multe
teorii care incearca sa explice aparitia actelor ratate, insa acestea nu tin de
psihanaliza. Cateva dintre ele ar fi:
- conceptia comuna – profanul nu acorda nici un fel de importanta
actului ratat pentru ca in primul rand actele ratate nu au o semnificatie
practica majora (desi exista acte ratate care au totusi o importanta practica
vitala)
- conceptia prefreudiana – teoria fiziologica sau psihofiziologica
– actul ratat s-ar datora unor disfunctionalitati de tipul tulburarilor in
circulatia sangelui, oboselii, surescitarii, distragerii atentiei.
Critica lui Freud la
adresa acestor conceptii: actele ratate sunt produse si de persoanele care se
afla in plinatatea formei psihice; performanta psihica nu e conditionata in mod
necesar de concentrarea atentiei; reinvestirea cu atentie a unor automatisme
produce perturbarea desfasurarii activitatii; atentia, concentrarea ei nu poate
sa anuleze un act ratat (ex: uitarea unui nume). Contributia factorilor
psihofiziologici la producerea actelor ratate: dupa Freud, acesti factori nu
sunt nici cauze, nici conditii necesare, ci sunt doar conditii favorizante.
- teoria fonetica – actele ratate sunt cauzate de raporturile
fonetice, asemanari sau deosebiri intre diferite sunete. Freud considera ca
aceste consonante sau disonante fonetice nu sunt altceva decat tot conditii
favorizante
- teoria hazardului – actele ratate si-ar datora existenta
hazardului care ar exista si in viata psihica. Pozitia lui Freud e radical
opusa in sensul ca pe baza unor fapte, Freud un determinism riguros chiar daca
uneori acest determinism e mascat de multiple medieri. Teoria determinismului
sta la baza psihoterapiei psihanalitice (cauzala).
Freud
subliniaza autonomia psihicului cu somaticul. Introducerea actului ratat in
psihologie e un merit al lui Freud si al psihanalizei. Freud – “Psihologia pana acum
n-a stiut despre existenta unor astfel de interferente si despre posibilitatea
ca acestea sa produca fenomene ca actul ratat”.
Conceptii
non-psihanalitice:
1. Conceptia
comuna – profanul nu acorda nici un fel de importanta actului ratat
pentru ca in primul rand actele ratate nu au o semnificatie practica majora
(desi exista acte ratate care au totusi o importanta practica vitala).
2. Conceptia
prefreudiana – teoria fiziologica sau
psihofiziologica – actul ratat s-ar datora unor disfunctionalitati de tipul
tulburarilor in circulatia sangelui, oboselii, surescitarii, distragerii
atentiei. Critica lui Freud la adresa acestor conceptii: actele ratate sunt
produse si de persoanele care se afla in plinatatea formei psihice; performanta
psihica nu e conditionata in mod necesar de concentrarea atentiei; reinvestirea
cu atentie a unor automatisme produce perturbarea desfasurarii activitatii;
atentia, concentrarea ei nu poate sa anuleze un act ratat (ex: uitarea unui
nume). Contributia factorilor psihofiziologici la producerea actelor ratate: dupa
Freud, acesti factori nu sunt nici cauze, nici conditii necesare, ci sunt doar
conditii favorizante.
3. Teoria
fonetica – actele ratate sunt cauzate de raporturile fonetice, asemanari
sau deosebiri intre diferite sunete. Freud considera ca aceste consonante sau
disonante fonetice nu sunt altceva decat tot conditii favorizante.
4. Teoria
hazardului – actele ratate si-ar datora
existenta hazardului care ar exista si in viata psihica. Pozitia lui Freud e
radical opusa in sensul ca pe baza unor fapte, Freud afirma ca in realitatea
psihica nu exista hazard. Dupa Freud, in realitatea psihica exista un
determinism riguros chiar daca uneori acest determinism e mascat de multiple
medieri. Teoria determinismului sta la baza psihoterapiei psihanalitice
(cauzala).
Clasificarea
actelor ratate (criterii):
1.
dupa
raportul de forte intre tendinta perturbata si cea perturbatoare (doua posibilitati):
·
tendinta perturbatoare inlocuieste
complet tendinta perturbata. Ex: presedintele Parlamentului din Viena la
inceperea sedintei: “Declar sedinta inchisa”;
·
realizarea unui compromis intre
tendinta perturbata si cea perturbatoare in asa fel incat ambele tendinte sunt
reprezentate in rezultanta. Ex: pacienta vrand sa spuna “obstinatie” spune
“obstinenta”. Asociatiile arata ca tendinta perturbatoare preconstienta consta
in gandurile ei referitoare la perioada de abstinenta pe care o traversa in
acel moment.
2.
dupa
activitatea constienta perturbata:
·
rostirea
gresita – ex: psihanalistul Stekel fata de doi pacienti italieni pe care
ii numea de fiecare data cu numele celuilalt: “Buna ziua dle Beloni” in loc de
Ascoli si invers. Motivul subiacent: vroia sa-i arate fiecaruia dintre ei ca nu
e singurul strain care vine la el si ca era un psihanalist foarte cautat;
·
scrierea
gresita – ex: medic ce prescrie acelasi medicament in doze de 10 ori mai
mari succesiv la 3 doamne in varsta. Motivul: era in legatura cu mama sa ce
locuia impreuna cu fratele lui si era o piedica in calea amoroasa a lui;
deplasand ostilitatea fata de mama sa spre cele 3 paciente;
·
lectura
gresita;
·
uitarea
de nume – ex: intr-una din calatoriile sale Freud are o discutie cu un
tovaras de compartiment destul de cultivat si acesta da un citat in limba
latina. In acest citat lipsea cuvantul “aliquis” (fara lichid). Motivul: prietena
lui care in moemntul respectiv avea o intarziere de menstruatie (posibila
sarcina);
·
uitarea
de intentii;
·
pierderea
de obiecte – ex: un barbat care primeste de la cumnatul sau o scrisoare in
care acesta il mustra pe un ton destul de apasat “De altfel nu am nici timp si
nici nu doresc sa incurajez superficialitatea si lenea ta”. A doua zi barbatul
respectiv pierde stiloul pe care-l primise in dar de la acest cumnat pentru ca
nu mai vroia nici o legatura cu el. Ex: o doamna care pierzandu-si mama s-a hotarat
sa respecte perioada de doliu pana la capat dar care spre sfarsitul perioadei
de doliu se lasa antrenata de cativa prieteni si cumpara bilete la teatru. In
ziua spectacolului constata ca a pierdut biletele. De fapt, tendinta
inconstienta de a respecta doliul s-a impus in pofida dorintei constiente.
Anumite critici pe care culturalismul american le-a adus psihanalizei freudiene
sunt indreptatite. Conform lui Freud obiectul refularilor il constituie de
regula tendintele instinctuale sexuale sau agresive prohibite cultural.
Culturalistii americani sustin ca orice continut psihic poate face obiectul
refularii daca in circumstantele respective e producator de conflict.
3. dupa complexitatea actelor ratate:
·
simple
– constau dintr-un singur act ratat;
·
complexe
– constau din mai multe acte ratate care se alimenteaza din aceeasi motivatie.
Ex: un tanar care se inscrie intr-o Asociatie Literara in speranta ca in felul
acesta isi va putea realiza mai usor dorinta de a i se pune in scena o piesa de
teatru la care tinea foarte mult. In mometul in care a primit asigurarea de la
conducatorul Asociatiei ca piesa ii va fi reprezentata a inceput sa “uite” sa
se mai duca la intruniri. Apoi din scrupul moral s-a hotarat sa se duca vinerea
urmatoare. Ajungand la sediu a constatat ca usile erau inchise si ca nu era
nimeni. De data aceasta gresise ziua si s-a dus sambata. Ex: o doamna viziteaza
Roma impreuna cu cumnatul ei ce cu aceasta ocazie primeste ca semn de
recunoastere din partea comunitatii germane din Roma o medalie de aur. Trebuind
sa plece acasa mai devreme, respectiva doamna constata ca a luat cu ea moneda
de aur. Ii telegrafiaza cumnatului ca sa-l avertizeze ca moneda e la ea si ca
i-o va trimite. Cautand moneda constata ca nu o gaseste.
Concluzii:
Motivatia
actului ratat:
in general vorbind despre motivatia preconstienta sau inconstienta ce produce actul
ratat care tine de tendintele condamnate cultural, adica de tendintele sexuale,
agresive, narcisice condamnate prin educatie si norme culturale.
Desi
din punct de vedere al constiintei si al activitatilor constiente asemenea
fenomene sunt considerate disfunctionale, din punct de vedere al
inconstientului e vorba de acte reusite. Actul ratat ii arata omului, ca fiinta
culturala, ca terenul pe care a construit edificiul impunator al culturii e un
teren nesigur, miscator care in anumite circumstante pune in pericol reusitele
culturale.
Din punct de vedere clinic, actul ratat, in pofida aspectului sau
modest, caracterului sau punctual, are o anumita importanta care deriva din
spontaneitatea sa. Actul ratat produs in timpul orei de psihanaliza e supus
imediat analizei, nu mai e timp pentru a intra in functiune elaborarea
secundara ca in cazul visului si de asemenea prin transparenta sa el indica mai
direct continutul inconstient sau preconstient care a fost mobilizat. Spre
deosebire de interpretarea visului care lasa loc unui grad mai mare de
intelectualizare, actul ratat are forta de convingere a evidentei.
Citate Celebre
RECOMANDARI:
Citate Celebre
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu