miercuri, 16 mai 2012

AGRESIVITATE SI DISTRUCTIVITATE IN PSIHANALIZA


AGRESIVITATE SI DISTRUCTIVITATE IN PSIHANALIZA


            Fără îndoială, problemele pe care le suscită manifestările agresive – îndeosebi cele cu caracter antisocial – sunt de mare actualitate, mass-media semnalând zilnic omniprezenţa violenţei în societatea noastră sub aspectul ei extrem şi spectacular: asasinate, tâlhării, violuri, atacuri cu armată, atentate etc. Iată de ce, agresivitatea este privită ca o problemă socială pentru care se aşteaptă o soluţie. Studiul ştiinţific al cauzelor violenţei, precum şi al mijloacelor de a reduce prevalenţa acestora fiind de o importanţă majoră într-o lume caracterizată printr-o creştere a agresivitţii atât la nivelul relaţiilor interpersonale, cât şi la nivelul celor internaţionale.
           Comportamentul agresiv a fost studiat îndelung de multe persoane, care au încercat să găsească cauzele şi chiar să prevină diferitele stări care cauzează aceste stări de agresivitate.
           Conform definiţiei din dicţionar, agresivitatea este un comportament distructiv şi violent orientat spre persoane, obicte sau spre sine. Există şi o agresivitate calmă, nonviolentă, dar întotdeauna agresivitatea semnifică atac, ofensivă, ostilitate, punere în primejdie sau chiar distrugere a obiectului ei. Agresivitatea se găseşte şi la animale, dar acestea o fac sub imperiul nevoii de hrană, nu ca omul care o face din tendinţa competitivă.

             Daca inceputul secolului XX a fost marcat de problematica sexualitatii, sfarsitul secolului XX sta sub semnul problematicii agresivitatii distructive. Astăzi, majoritatea psihologilor sociali sunt de acord în a spune despre agresiune că este un comportament efectuat cu intenţia de a face rău, de a cauza prejudiciu unei alte persoane. Prejudiciul, vătămarea – psihologică sau fizică – care este căutată poate să îmbrace forme diverse: furtul, asasinatul, umilirea, privarea de o recompensă anticipată etc. Ea poate fi, de asemenea, dorită fie doar pentru ea însăşi, fie ca mijloc în vederea atingerii altui scop. În primul caz, spunem despre agresiune că este ostilă, în cel de-al doilea caz ea este instrumentală. O formă particulară de agresiune instrumentală o constituie ceea ce Levine şi Campbell numesc „conflict realistic de grup”. Acesta apare atunci când anumite grupuri sociale, de dimensiuni diferite, intră în competiţie pentru o resursă de existenţă limitată.

               In prima teorie a instinctelor (in vigoare pana in 1914) agresivitatea nu avea statutul unui instinct de sine statator, ea fiind asociata ca un mijloc al instinctelor Eului. Fortele instinctuale erau sexualitatea si instinctele Eului. Agresivitatea nu primea o atentie deosebita, teoria freudiana corespundea teoriei frustrarii. Agresivitatea e declansata de o dorinta ce frustreaza personalitatea noastra.
               A doua teorie  (1920) “Dincolo de principiul placerii” contine viziunea ultima a lui Freud asupra agresivitatii. Reprezinta un punct de vedere particular in contextul celorlalte teorii dupa agresivitate. Desi este intitulata teorie despre instincte, este totusi o teorie cu pronuntate aspecte filosofice. Cele doua instincte fundamentale pe care le descrie Freud sunt Eros si Thanatos.
               Eros si Thanatos ca forte instinctuale primordiale seamana cu principiile ultime ale filosofiei din Grecia antica. Freud abandonandu-se placerii de a filosofa declara ca scopul acelei teorii este de a lamuri enigma vietii.
              
Eros – Freud desemneaza acea categorie de instincte al caror scop este promovarea si conservarea vietii. Aceasta promovare se obtine prin alaturarea unitatilor vitale in complexe vitale tot mai cuprinzatoare (de la organism unicelular – multicelular – animale). Include nu doar instinctul sexual ci si cel de autoconservare precum si libidoul narcisic. Nu are ca substrat anumite celule ale organismului, ci este o particularitate a tuturor celulelor. Din punct de vedere psihic Erosului ii corespunde principiul placerii si principiul realitatii care este forma modificata a principiului placerii. In a doua teorie despre instincte e depasit dualismul sexualitate-autoconservare care domina prima teorie despre instincte. Dintr-o contradictie intersistemica, opozitia conservare-sexualitate isi pierde din importanta pentru psihanaliza.
             
Thanatos – Freud desemneaza acea categorie de forte instinctuale al caror scop ar consta in reducerea absoluta a tensiunii, in readucerea vietii la stadiul anorganic care a precedat-o. Problema distructivitatii – Thanatos = instinct in virtutea caruia initial distructivitatea e indreptata impotriva propriului organism. Presupunem ca agresivitatea este un instinct; distructivitatea este autodistructivitate; autodistructivitatea orientata spre lume se alimenteaza din aceasta distructivitate originara. Orientarea spre lume a autodistructivitatii se realizeaza prin aglomerarea unitatilor vitale in organisme tot mai cuprinzatoare, agresivitatea distructiva e organizata in interiorul celulei si canalizata spre exteriorul organismului.
            Teoria instinctului mortii se bazeaza pe compulsia la repetitie (viata psihica s-ar ghida pe langa principiul placerii si realitatii si pe principiul repetitiei). Ceea ce se opune principiului placerii este principiul repetitiei.
           

TEORII ALE AGRESIVITAŢII

          În ultimii 70 de ani au fost întreprinse un număr considerabil de cercetări asupra agresivitţii umane, cercetări care şi-au fixat ca obiective identificarea cauzelor şi condiţiilor favorizante sau frenatoare în apariţia conduitelor agresive, precizarea proceselor care le mediază şi încercarea de explicitare a mijloacelor de modelare a unui astfel de comportament. Propunându-şi ca obiectiv identificasrea condiţiilor în care un individ este susceptibil a se angaja în acte agresive, psihologia socială, fără a fi în măsura să rezolve toate problemele şi să ofere „reţete miracol” pentru a evita toate agresiunile, deschide posibilitatea controlării şi pre­ve­nirii acestora.
     S-au propus, astfel, mai multe ipoteze privind etiologia comportamentelor agresive, fiecare încercând să ofere cea mai bună explicaţie şi să reliefeze factorii responsabili implicaţi. Numărul acestor teorii explicative elaborate de-a lungul timpului este extrem de mare. După G. Moser [G. Moser, L’agression, P.U.F., Paris, 1987], există patru concepţii majore în ceea ce priveşte comportamentul agresiv:
  •          Teoriile instinctuale – consideră ca agresiunea este o manifestare a unei pulsiuni sau instinct înnăscut;
  •          Teoriile reactive – consideră comportamentul agresiv ca o reacţie la situaţiile frustrante, dezagreabile;
  •         Teorii ale învăţării – potrivit cărora comportamentul agresiv este un comportament achiziţionat prin intermediul unor diferite mecanisme cum este, de pildă, învăţarea prin imitaţie şi/sau observaţie;
  •      Abordarea cognitivă – care pune accentul pe procesele cognitive centrale interne inserate între stimuli şi răspunsul comportamental al individului.
1. Teorii instinctuale
Conform acestor modele de „tradiţie ineistă”, forţele activatoare ale comportamentului agresiv se situează la nivel intrapsihic: impulsurile agresive sunt generate în mod spontan de organism şi îndeplinesc o funcţie de apărare şi de afirmare în raport cu ceilalţi.
Cele două principale curente instinctuale – psihanaliza şi teoria etologică – se deosebesc, însă, în mod esenţial prin funcţia pe care o atribuie agresivitţii. Astfel, pentru psihanaliz este vorba de o reglare internă a individului, în timp ce pentru etologi agresivitatea are funcţia de a asigura viaţa socială şi evoluţia speciei.
2. Abordarea psihanalitică
Conform unei opinii larg răspîndite, Freud nu ar fi recunoscut decât foarte târziu importanţa agresivitţii. El însuşi a acreditat această idee: „De ce, întreabă el, ne-a trebuit atât de mult timp pentru a ne hotărî să recunoaştem o pulsiune agresiv? De ce am ezitat să utilizăm, în beneficiul teoriei, fapte ce erau evidente şi familiare oricui?”[J. Laplache, J.B. Pontalis, Vocabularul psihanalizei, Edit. Humanitas, Bucureşti, 1994, p. 34]. Deşi este foarte adevărat că ipoteza unei „pulsiuni agresive  autonome, emisă de Adler încă din 1908, a fost multă vreme respinsă de Freud, în schimb este inexact să spunem că, înainte de „cotitura din 1920”, teoria psihanalitică refuza să ia în considerare conduitele agresive.
3. Teoria etologică
Reprezentanţii teoriei etologice cum sunt Lorenz şi Eibl-Eibesfeldt consideră agresivitatea ca o manifestare al unui instinct al luptei pe care omul îl are în comun cu numeroase alte organisme vii. Acest instinct, potrivit lui Lorenz, se dezvoltă în cursul evoluţiei filo- şi ontogenetice şi îndeplineşte numeroase funcţii adaptative: dispersia popu­la­ţiilor animale pe o arie geografică întinsă asigurând astfel maximul de resurse alimentare, facilitarea reproducerii şi selecţiei celor mai buni indivizi şi stabilirea ierarhiilor necesare în toată societatea. Prin urmare, agresivitatea sporeşte şansele de supravieţuire şi conservare a speciei.

        Considerând că valoarea adaptativă a agresivitţii interspecii este evidentă, etologii şi-au concentrat atenţia asupra celei dintre indivizi aparţinând aceleaşi specii – agresivitatea conspecifică sau intraspecie. Problema care apare în acest caz este aceea că luptele dintre membrii aceleiaşi specii, prin faptul că duc la răniri frecvente şi uneori chiar la moarte, pot conduce la efecte negative asupra speciei în cauză prin micşorarea drastică a efectivelor ei. Acesta este motivul pentru care la multe animale instinctul agresivitţii este dublat de unul care inhibă distrugerea totală a adversarului care adoptă un comportament submisiv şi dă semne că se recunoaşte învins.
          Se pune întrebarea: de ce la om nu întâlnim acelaşi mecanism inhibitoriu al agresivitţii? Potrivit lui Lorenz, doi factori contribuie ca actele agresive să fie mai frecvente la om.
              În primul rând datorită faptului că omul utilizează arme sofisticate care pot omorî la distanţă, situaţie în care nu sunt percepute direct efectele asupra victimei şi, drept urmare, aceasta nu poate induce milă şi reţinere. La aceasta se mai adaugă faptul că victima nu se angajează decât rar în acte de liniştire care joacă rolul de inhibitori ai comportamentului agresiv. Realitatea demon­strează că, de regulă, un act agresiv determină ca replică o agresiune şi mai puternică care conduce la escaladarea conflictelor mai ales în situaţiile când sunt implicate grupuri mai mari. Instinctul de agresiune „a scăpat de sub control” în condiţiile de viaţă ale civilizaţiei, în cazul omului având de-a face cu o aşa-numită „selecţie intraspecifică malignă” [ K. Lorenz, Despre istoria naturală a agresiunii, Edit. Humanitas, Bucureşti, 1998, p. 55].

RECOMANDARI: 
 

Citate Celebre

Sigmund Freud – Biografie, Bibliografie, Analiza

Sigmund Freud – Citate in romana
 
Istoria Psihologiei
 
Actele Ratate



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu